w8w logo
11 października, 2026

Nowy próg podatkowy 130 tys. zł. Kto zyska do 3600 zł rocznie?

Rząd zapowiedział podniesienie drugiego progu podatkowego ze 120 tys. do 130 tys. zł. Na zmianach, które mają wejść w życie w 2026 roku, skorzystają osoby zarabiające powyżej ok. 11,9 tys. zł brutto miesięcznie, a maksymalna roczna oszczędność w ich portfelach wyniesie 3,6 tys. zł.

Szczegóły rządowej propozycji podatkowej

Podczas konferencji prasowej 19 sierpnia 2026 roku premier Donald Tusk wraz z ministrem finansów Andrzejem Domańskim przedstawili kluczowe założenia planowanych zmian w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT). Głównym elementem reformy jest podniesienie progu, po przekroczeniu którego podatnicy płacą wyższą, 32-procentową stawkę podatku. Obecnie próg ten wynosi 120 tys. zł rocznie, a po zmianach ma wzrosnąć do 130 tys. zł.

To nie koniec planowanych modyfikacji. Rząd zapowiedział również dalsze zmiany w skali podatkowej, które miałyby wejść w życie od 2027 roku. Przewidują one wprowadzenie nowej, pośredniej stawki PIT w wysokości 24% dla dochodów w przedziale od 130 tys. do 150 tys. zł. W efekcie najwyższa stawka, wynosząca 32%, objęłaby dopiero dochody przekraczające 150 tys. zł rocznie.

Kto i ile zyska na podniesieniu progu?

Według analizy Łukasza Kozłowskiego, głównego ekonomisty Federacji Przedsiębiorców Polskich, korzyści z podniesienia progu podatkowego do 130 tys. zł odczują osoby zatrudnione na umowie o pracę, których miesięczne zarobki brutto przekraczają 11 880 zł. Szacuje się, że zmiany obejmą około 3,5 miliona osób, co stanowi około 20% najlepiej wynagradzanych pracowników w Polsce.

Wartość ulgi będzie rosła wraz z dochodami, ale tylko do pewnego poziomu. Maksymalna korzyść podatkowa została wyliczona na 3,6 tys. zł w skali roku.

Maksymalną korzyść, wynoszącą 3600 zł rocznie, czyli średnio 300 zł miesięcznie, osiągną osoby zarabiające powyżej około 14 780 zł brutto miesięcznie.

Dla osób z dochodami pomiędzy 11 880 zł a 14 780 zł brutto miesięcznie korzyść będzie niższa, ale wciąż odczuwalna. Podatnicy zarabiający poniżej tego progu nie odczują zmiany w swoich portfelach, ponieważ ich dochody już teraz w całości mieszczą się w pierwszym, 12-procentowym progu podatkowym.

Koszt dla budżetu państwa

Wprowadzenie wyższego progu podatkowego oznacza mniejsze wpływy do budżetu państwa. Według wstępnych szacunków, koszt planowanych zmian w podatku PIT wyniesie finanse publiczne około 10 mld zł rocznie. Jest to świadoma decyzja rządu, mająca na celu pozostawienie większej ilości pieniędzy w kieszeniach części podatników, co ma potencjalnie stymulować konsumpcję i inwestycje.

Źródła

Nowy próg podatkowy. Kto zyska na zmianach i ile?, Filary Biznesu, https://filarybiznesu.pl/finanse/nowy-prog-podatkowy-kto-zyska-na-zmianach-i-ile/a30601

Nowe progi podatkowe. Analitycy obliczyli koszt zmian w PIT, Business Insider Polska, https://businessinsider.com.pl/finanse/nowe-progi-podatkowe-analitycy-obliczyli-koszt-zmian-w-pit/yjxq23k

Próg podatkowy 130 000 zł. Kto i ile dokładnie zyska na zmianach w PIT?, Polskie Radio 24, https://polskieradio24.pl/pieniadze/prog-podatkowy-130-000-zl-kto-i-ile-dokladnie-zyska-na-zmianach-w-pit

Nowe stawka PIT 24% i nowe progi podatkowe od 2027 – wyliczenia, Grant Thornton, https://grantthornton.pl/publikacja/nowe-stawka-pit-24-i-nowe-progi-podatkowe-od-2027-wyliczenia/

Rząd zmienia progi PIT. Maksymalnie 300 zł miesięcznie więcej, ale nie dla każdego, CEO.com.pl, https://ceo.com.pl/rzad-zmienia-progi-pit-maksymalnie-300-zl-miesiecznie-wiecej-ale-nie-dla-kazdego-67215


Comments are closed

    Powiązane wpisy