w8w logo
11 listopada, 2025

Atak DDoS zakłócił działanie systemu płatności Blik

W sobotę rano użytkownicy Blika doświadczyli problemów z realizacją transakcji. Przyczyną był zewnętrzny atak hakerski, jednak operator systemu zapewnił, że sytuacja wróciła do normy.

Sobotnie problemy z transakcjami

W sobotę od wczesnych godzin porannych internauci zgłaszali problemy z działaniem systemu płatności Blik. Liczba zgłoszeń w serwisie Downdetector zaczęła gwałtownie rosnąć po godzinie 8:00, a użytkownicy wskazywali, że trudności dotyczą wielu banków.

Operator systemu, spółka Polski Standard Płatności (PSP), początkowo potwierdził „czasowe problemy z funkcjami Blika”. Przed południem poinformowano, że sytuacja wraca do normy, a od godziny 10:33 użytkownicy nie powinni już mieć problemów z realizacją transakcji.

Przyczyną zewnętrzny atak DDoS

Według komunikatu PSP, przyczyną zakłóceń był zewnętrzny atak typu DDoS, który wpływał na płynne działanie płatności. Ataki tego rodzaju polegają na przeciążeniu serwerów nadmiernym ruchem z wielu źródeł, co prowadzi do czasowej niedostępności usług.

Informacje te potwierdził wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Poinformował, że atak był skierowany na polską infrastrukturę rozliczeniową i zapewnił, że trwają intensywne działania służb w celu zabezpieczenia systemów.

Reakcja władz i popularność systemu

Minister Gawkowski podkreślił, że ataki DDoS na polską infrastrukturę zdarzają się regularnie. Zaznaczył jednak, że w większości przypadków służby skutecznie je blokują, zanim użytkownicy odczują ich skutki.

Blik to popularny system płatności mobilnych, którego operatorem jest Polski Standard Płatności. Według danych PSP, w pierwszym półroczu 2025 roku użytkownicy Blika wykonywali średnio 7,7 mln transakcji dziennie, a ich łączna wartość wyniosła 207,3 mld zł.

Źródło: https://tvn24.pl/biznes/tech/blik-duze-klopoty-z-platnosciami-atak-typu-ddos-st8731065

Comments are closed

    Powiązane wpisy